Nopeuden hallinta edellyttää myös tehokkaita ja olosuhteista riippumattomia jarruja. Niiden keskeinen komponentti on jarrulevy. Sen tehtävä on ottaa energia itseensä lämpönä ja johtaa se sitten pois. Lämpö syntyy jarrupalojen kitkasta ja pois johtaminen tehdään ilman avulla.
Haihdutettavan energian määrään vaikuttavat monet osatekijät
- jarrupalojen materiaali ja koko
- ajoneuvon paino
- jarrusatulavalinta
- ympäristön lämpötila
- kilparata, mutkat ja korkeusprofiili
- ajotyyli
Koska jarrulevyn lämpötilansietokyky on rajallinen, sitä kannattaa seurata. Yksinkertainen keino on maalata levyn reunaan lämpötilan mukaan väriä vaihtavaa maalia ja aina ajon jälkeen tarkistaa, ettei valvottua lämpötilaa ole ylitetty.
Toistuvasta ylikuumuudesta aiheutuu monia ongelmia. Jarrutehon lasku, jarrupalojen ennenaikainen kuluminen, levyn muodonmuutokset josta seurauksena tärinää, ravistusta ja ulinaa jarrutettaessa. Lisäksi ylikuumuus voi aiheuttaa ongelmia myös muille jarrujen lähellä oleville osille.
ADVANTAGE RANGE
Taulukossa on suositun Alcon 'Advantage Range' mallisto. Niiden materiaalit ja mitoitukset on tehty kestämään kovissa kilpailuolosuhteita niin radalla kuin rallissa.
x) = heti omasta varastosta, L) = vasen varastossa, R) = oikea varastossa