Ferodon jarrrupalat tunnetaan kaikkialla moottoriurheilussa. Niiden tuotekehitys tähtää aina parhaisiin jarruihin oli kyseessä rataympäristö tai ralli.
KITKAMATERIAALIT
Fyysisen sopivuuden lisäksi pitää jarrupaloihin valita kitkamateriaali. Ferodo suosittelee lähtökohtaisesti nelivetoisiin ja takavetoisiin samaa kitkamateriaalia sekä eteen että taakse. Etuvetoisiin kilpa-autoihin suositellaan eteen käytettäväksi isompikitkaisia kuin taakse. Esimerkiksi DS3000 eteen ja DS2500 taakse.
Alla yleisimmät kitkamateriaalit ja niiden ominaisuudet.
'H' = DS2500
- kitkakerroin >0,38 150° - 500°
- perushyvä kaikkiin kilpa-autoihin
- toimii myös kylmänä
- myyntitilaston 1. (x
'C' = FER4003
- kitkakerroin >0,44 300° - 650°
- erityisesti formulaluokkiin mutta myös ralliin
- tarkka jarrupidon kontrollointi
'W'/'WB' = DS1.11
- kitkakerroin >0,46 150° - 700°
- erityisesti ralliin mutta hyvä myös radalla kaikissa luokissa
- hidas kuluminen ja pieni jarrulevyn kuluminen
- hyvä pito laajalla lämpötila-alueella
'Z'/'ZB' = DSUNO
- kitkakerroin >0,48 300° - 700°
- soveltuu radalla ja ralliin kaikkiin luokkiin
- hidas jarrupalan ja jarrulevyn kuluminen
- hyvä pito laajalla lämpötila-alueella
'R' = DS3000
- kitkakerroin >0,49 400° - 650°
- kaikkiin kilpaluokkiin
- hyvä pito kuumana
- myyntitilaston 2. (x
'G' = DS3.12
- kitkakerroin >0,52 300° - 800°
- kaikkiin kilpaluokkiin
- hyvä pito laajalla lämpötila-alueella
(x meidän myyntitilastossa vuonna 2023
JARRUPALAT ERI LÄMPÖTILOISSA
Kaaviosta näkee kuinka eri kitkamateriaalit toimivat eri lämpötiloissa. Kannattaa verrata esimerkiksi edellä mainittujen DS2500 ja DS3000 palojen kitkan muuttumista lämpötilan noustessa.
OIKEA JARRUPALAKOODI
Ferodon E-CAT ONLINE CATALOGUE auttaa oikean tuotekoodin löytämisessä. Samalla löytyy tieto saatavana olevista kitkamateriaalivaihtoehdoista.
Kannattaa huomata, että hakukoneella voi etsiä jarrupaloja myös mittojen avulla. Linkin näkymästä valitaan ensin 'CAR RACING' ja sitten 'DIMENSION'. Vanhasta jarrupalasta mitattu kokopituus annetaan 'INSERT LENGTH HERE' -kenttään ja etsinnän tarkkuus valitaan 'SELECT TOLERANCE'-kohdasta. Haku käynnistyy punaisesta 'SEARCH'-painikkeesta.
Varsinkin kilpa-autojen jarrusatulat on usein vaihdettu astetta parempiin jolloin auton merkillä ja mallilla ei uusia paloja voida löytää. Myös meiltä saa tarvittaessa apua jarrupalakoodin etsintään.